0889 23 01 71
0889 35 35 37

Трансмисионни масла

ТРАНСМИСИОННО МАСЛО

Трансмисионното масло представлява смес от базово масло и присадки с много добри противоизносни и противозадирни свойства, както и добра термоокислителна стабилност.
Основна функция на трансмисионното масло е да смазва хипоидни зъбни предавки в механични и автоматични предавателни кутии на леки и товарни автомобили.
По класификация, са много сходни с моторните и те също се разделят на минерални, полусинтетични и синтетични.
Какви са основните типове трансмисионни масла според приложението им?

Различаваме 2 основни типа:

– Масла за ръчни трансмисии и диференциали. Наричат се още MTF (Manual Transmission Fluid);
– Масла за автоматични трансмисии- така наречените ATF (Automatic Transmission Fluid).
Какви са основните типове добавки в трансмисионното масло?
– Противоизносни,  противозадирни и ЕР (Extreme Pressure) добавки –Това са активни вещества,  които не допускат непосредствен метален контакт между триещите се повърхности и намaляват триенето;
– Депресаторни добавки – понижават температурата на замръзване и подобряват вискозитетно-температурните свойства на маслата при ниски температури (течливостта);
– Антикорозионни и антиокислителни – подобряват устойчивост срещу окисление. Както е известно продуктите на окислението причиняват корозия на металите;

Какъв е цвета на трансмисионните масла за автоматични скоростни кутии?
Всички масла за автоматични трансмисии са с цвят различен от този на маслата за ръчни трансмисии. Най-често са оцветени в червено.

Как се класифицират MTF трансмисионните масла?
Експлоатационните характеристики на трансмисионните масла се дефинират чрез класификацията на API. А вискозитетните характеристики от SAE J 306.

Какви са API експлоатационните групи при МTF маслата?.
За означение се използва GL(Gear Lubricant), разделени на 6 експлоатационни групи съответно: от GL-1 дo GL-6, като само 2 от тях са действащи в момента.
– GL-1, GL-2, GL-3 и GL-6 – ИЗЛЕЗЛИ ОТ УПОТРЕБА.
– GL-4 – ДЕЙСТВАЩА. С нея се означава типа работни характеристики на зъбните предавки в ръчните трансмисии, работещи при изключително тежки скорости на приплъзване, и по-конкретно винтозъбните/спиралозъбните конусни предавки и хипоидни предавки при умерено тежки условия на работа в леки автомобили и други автомобилен-тип съоръжения, работещи в условията на високи обороти/нисък въртящ момент и ниски обороти/висок въртящ момент;
– GL-5 – ДЕЙСТВАЩА. С нея се означава типа работни характеристики на зъбни предавки, предимно хипоидни, в леки и друг тип автомобили, работещи в условията на високи обороти/шокови товари,  високи обороти/високи въртящи моменти и ниски обороти/високи въртящи моменти. Предназначена  за тежконатоварени скоростни кутии. Използва се с противоизносни и противозадирни ЕР добавки;
– MT-1 – ДЕЙСТВАЩА. Използва се за масла, предназначени за тежко-натоварени ръчни трансмисии, изискващи добра термична стабилност, устойчивост на високи циклични температури и по-добра съвместимост с медните сплави отколкото останали API категории. Обикновено се използва за несинхронизираните ръчни трансмисии в тежкотоварни камиони и автобуси.

 Каквo представлява  вискозитетната класификация по SAE J 306?
Вискозитетната класификация SAE J 306 разделя трансмисионните масла на вискозитетни класове в зависимост кинематичния им вискозитет. Различаваме летни и зимни класове, както и такива с целогодишно предназначение – всесезонни.Как се класифицират ATF маслата?
За ATF продуктите няма въведени вискозитетни или експлоатационни класификации. За техните характеристики и приложение се съди от спецификациите на производителите на автоматични трансмисии (ОЕМ).

Кои са най-масово разпространени ОЕМ спецификации за ATF масла?
Най-масово разпространени и придобили сериозна популярност в практиката са спецификациите на General Motors (DEXRON) и на Ford Motor Company (MERCON). Освен тях и други производители на автоматични трансмисии са наложили свои собствени спецификации за ATF маслата.
General Motors – DEXRON
– TASA – 1957
– DEXRON II D – 1981
– DEXRON II E – 1991
– DEXRON III G – 1997
– DEXRON III H – 2003
– DEXRON VI – 2005
Течностите от ниво Dexron II (D,E) могат да се заменят с тези от по-високо ниво Dexron III. Обратното е НЕЖЕЛАТЕЛНО!!!

FORD MOTOR COMPANY – MERCON
– ESW M2C 33F/G (G Oil) – 1967
– ESP M2C 138-CJ (CJ Oil) – 1975
– ESP M2C 166 H (H Oil) – 1981
– MERCON WSP M2C 185 A – 1987
– MERCON V – 1996
– MERCON SP – 2005
– MERCON LV (Low viscozity) – 2008

Маслата по спецификации Ford M2C33 -F и -G (G oil) от една страна, и всички останали спецификации на Ford не трябва да се смесват

Други ОЕМ  спецификации:

Allison C-4; Caterpillar TO-4; Chrysler Mopar ATF +4; MAN type 339.X; Mercedes-Benz 236.X; Voith H55.63.35.XX; Voith H55.63.36.XX; VW part No.; ZF TE-ML XXZ

 Как да изберем трансмисионно масло

По време на избора на смазка за трансмисията на автомобила е нужно да започнете от препоръките на производителя, отразени в инструкциите, защото:  използването на продукт от по-ниска категория е неприемливо, т. к. може да доведе до повреда в силовото предаване. Използването на продукт пък от по-висша категория е нецелесъобразно, преди всичко по икономически съображения. Колкото по-висок клас, толкова по-скъп;  при липсата на специални указания е нужно да се придържате към следния алгоритъм. За инертни части, в които няма хипоидно предаване, може да се прилагат смазочни материали с обозначението API GL-3. За надеждната работа на редукторите с хипоидни предавки трябва да използвате лубрикант от най-високата класификация API GL-5;  в общите случаи, при леките автомобили смазката от клас GL-5 се използва за водещите мостове, а класа GL-4 - за механичните предавки. Всъщност избора не се свежда до определянето само на подходящите свойства на маслото, но и от вискозитета му. В зоните с умерени температурни условия, подходяща стойност е например 90. Ако обаче използвате всезонен смазочен материал, то тогава е препоръчително да се ориентирате към индексите от сорта 80W-90, 75W-90 и 85W-90.

Още

BIZOL ALLROUND ATF DIII+ 1L

BIZOL Allround ATF D-III+ е трансмисионно масло за автоматични скоростни кутии и хидравлични съедин..

14.90 лв

BIZOL ALLROUND ATF DVI -1L

BIZOL Allround ATF D-VI принадлежи към най-високото поколение на течности за автоматични трансмисии..

17.50 лв

BIZOL ALLROUND TDL 75W90 -1L

BIZOL ALLROUND GEAR OIL TDL 75W-90 е полу-синтетично, универсално трансмисионно масло. Практически ..

15.90 лв

BIZOL ATF CVT DRIVE -1L

BIZOL ATF CVT DRIVE е трансмисионно масло за автоматични скоростни кутии и хидравлични съединители,..

23.90 лв

BIZOL DCT DRIVE -1L

BIZOL DCT DRIVE е трансмисионно масло за автоматични скоростни кутии с двойно сцепление (DCT). ..

19.90 лв

BIZOL PROTECT ATF ASIA -1L

BIZOL PROTECT ATF D III е висококачествено трансмисионно масло за автоматични скоростни кутии, хидр..

15.50 лв

BIZOL PROTECT GEAR OIL GL4 80W-90 -1L

BIZOL PROTECT GEAR OIL GL4 80W-90 е висококачествено, минерално масло за конични, червячни и хипоид..

10.90 лв

BIZOL Technology Gear Oil GL5 75W-90 - 1L

BIZOL Technology Gear Oil GL5 75W-90 е напълно синтетично, високопроизводително, трансмисионно мас..

17.50 лв

BIZOL TECHNOLOGY GEAR OIL GL5 80W-90 -1L

BIZOL TECHNOLOGY GEAR OIL GL5 80W-90 е мултифункционално, минерално трансмисионно масло с висока ус..

11.90 лв

Castrol Transmax DEX III Multivehicle- 1L

Castrol Transmax DEX III Multivehicle е висококачествено минерално масло за автоматични скоростни к..

13.50 лв

CHAMPION LIFE EX 75W-80 GL5 -1L

CHAMPION LIFE EX 75W-80 GL5 е масло за скоростни кутии с EP добавки, специално създадено да издържи..

13.90 лв

CHAMPION NEW ENERGY 75W80 MULTI VEHICLE -1L

CHAMPION NEW ENERGY MULTIVEHICLE 75W-80 е висококачествено масло, подходящо за почти всички ръчни т..

14.90 лв

ELF TRANSELF NFJ 75W-80 1L

Elf Tranself NFJ 75W80 е синтетично трансмисионно масло за ръчни скоростни кутии и диференциали.Оси..

12.50 лв

FEBI 08971 1L

FEBI 08971 е хидравлично масло (червено) за автоматична скоростна кутия. ..

10.90 лв

FEBI 14738 1L

Febi ATF 14738 е жълто на цвят масло за автоматични скоростни кутии. ..

17.90 лв

Показва 1 до 15 от 48 (4 страници)