Проверката на нивото на моторното масло е изключително семпла, но в същото време задължителна процедура, която трябва да сме в състояние да изпълним. Двигателното масло е от основно значение за правилната работа на автомобила, а ниското ниво на маслото може да доведе до нежелани проблеми с двигателя. Преди да направим проверката обаче, се нуждаем от няколко приспособления:
За тези, които не желаят да си цапат ръцете, могат да добавят към списъка и ръкавици за еднократна употреба.
Задължително правило при проверката на моторно масло е да паркирате автомобила на равна повърхност – колата не трябва да е под наклон. В противен случай ще се стигне до грешен разчет на нивото на течността.
Хубаво е двигателят да е “починал” поне десет минути преди да започнете. Освен по-точна проверка, така също се предпазвате от евентуално изгаряне при допир с нагрят елемент от двигателя.
Проверката на упътването на автомобила може да спести цялата процедура по измерването на маслото. Повечето нови автомобили, – но не всички, разполагат с датчици, които изпращат информация до бордовия компютър и индикират на таблото или на отделен дисплей точното ниво на маслото. Ако и вашият автомобил разполага с тази екстра това е страхотна новина за вас – няма да се наложи да си изцапате ръцете.
Ако обаче нивото на маслото се определя по обичайния начин – с щека, ще трябва да продължим към следващата стъпка.
След като отворите капака на автомобила трябва да откриете щеката за масло. Обичайно тя е оцветена в ярък цвят и има пластмасова пластина за захващане. Точната локация зависи от автомобила. Ако изпитвате затруднения да я откриете потърсете информация в книжката на производителя или в интернет за конкретния модел автомобил.
След като визуализирате щеката, можете да я извадите и с кухненското руло или парцал да я забършете, като трябва да отстраните напълно маслото от нея. В долната ѝ част ще откриете маркери за минимум и максимум.
Върнете щеката в предвиденото за нея място, като се убедите, че е влезнала с цялата си дължина, а след това я извадете отново. В края на щеката ще забележите масло, което показва какво е нивото.
Ако е необходимо доливане на масло не се притеснявайте – това е лесна процедура, която почти всеки може да извърши напълно сам.
Цветът на моторното масло говори много за това какво се случва в двигателя и какво е неговото състояние. Понякога тази индикация може да е объркваща и да не дава ясна представа за „здравето“ на двигателя, но в някои случаи сигналите може да са очевидни и да се наложи бързо отправяне към сервиза.
Независимо дали сте с чисто нов автомобил или използвана кола на повече години, съветите са еднакво приложими в двата случая и ще ви помогнат да предпазите двигателя от по-сериозна повреда.
Новото, неизползвано моторно масло в повечето случаи е с кафеникаво червен цвят. Някои лубриканти са снабдени с редица добавки, които носят ключови предимства свързани с работата на мотора, но трябва да знаете, че понякога точно тези добавки са причина за сгъстяването на течността. Маслата, които се грижат добре за двигателя и имат добавки за почистване могат да придобият по-тъмен цвят с времето. Ако след месеци каране проверите маслото и то е станало значително по-тъмно в сравнение с цвета, който е имал когато сте го сипвали, е препоръчително да смените маслото.
Ако използвате синтетично моторно масло, най-вероятно сте забелязали, че дори когато го сипвате то все пак е тъмно, но полупрозрачно и рядко. Споменатите подобрители и добавки по-горе са често срещани при този тип масла. Това прави синтетичното масло способно да събира повече мръсотия в сравнение с конвенционалните лубриканти.
Няма място за притеснение, ако проверите маслото и то е тъмно, след като сте карали автомобила и двигателят се е загрял. Напълно в реда на нещата е маслото да потъмнее, когато колата е загряла. След като я оставите да истине ще забележите, че цветът се нормализира.
Ако обаче не използвате все още синтетично масло и забележите по-тъмен нюанс на течността след няколко месеца, то най-вероятно маслото е прекалено замърсено и се нуждае от смяна. Голямата доза от мръсотия, която се е отделила от двигателя е причина за потъмняването на маслото, което го прави неефективно и дори вредно при продължителна експлоатация.
Хубаво е да знаете, че редовното каране по мръсни терени, участването в състезания или честото дърпане на друг автомобил също може да направи цвета по-тъмен за кратък период от време. Причина за това е по-голямото отделяне на въглерод, който се смесва с продукта.
Ако по-тъмният цвят на маслото не изисква моментална реакция от ваша страна, то млечен или кремав цвят на лубриканта говори за сериозен проблем, който трябва да бъде решен максимално бързо. Този цвят индикира, че вода от радиатора се е смесила с моторното масло. В масовия случай, това става поради проблем с уплътнението на главата.
Друга индикация за този проблем е отделянето на повече от обикновеното пушек от ауспуха. Карането на автомобила в тази ситуация въобще не е препоръчително, а посещението на вашия механик е задължително.
Какъв е най-добрият начин да установим, че нещо необичайно се случва с маслото на автомобила? Проверявайте го регулярно. За целта не ви е необходим механик, можете често да проверявате маслото и да сравнявате неговия цвят. В даден момент ще се научите да разбирате състоянието на маслото и кога е време за подмяна само по неговия цвят. Например, някои масла могат да започнат да стават по-тъмни след 5 хиляди километра, докато други след 8 хиляди километра.
Наблюдавайте основно за сериозни промени в цвета без да се притеснявате особено. Ако не сте сигурен винаги можете да се консултирате със специалист.