Още с навлизането си на пазара преди доста години, автоматиците спечелиха нежния пол, тъй като улесниха шофирането, намалявайки бройката педали и действия като постоянно управление на скоростния лост. И все пак шофирането на автомобил с ръчна скоростна кутия има доста предимства и си струва да го обмислите.
Преди да направите своя избор, е добре да се запознати по-детайлно с това как се кара и поддържа кола с ръчна скоростна кутия.
Ръчната (механична) скоростна кутия (трансмисия или предавателна кутия) е съвкупност от свързани помежду си зъбни колела, валове, лостове, които се подреждат в различни комбинации, образувайки предавки. По-големият брой на предавките осигурява по-висока адаптация и контрол над превозното средство при различните условия на шофиране. Скоростната кутия предава сила и обороти от двигателя към задвижващите колела на превозното средство чрез валовете. При изкачване е необходима повече сила, а когато автомобилът се движи по равна отсечка, е необходима по-висока скорост. Всичко това водачът може сам да регулира с помощта на ръчната скоростна кутия.
Основното правило е, че за всеки скоростен интервал на движение на автомобила се преминава към конкретна предавка. Параметрите за превключване варират при отделните автомобили и често то се извършва по усет от водача. Все пак има приети параметри които изискват превключване на скорости (предавки) за плавно и безаварийно придвижване. А именно:
Ако вместо към километража, погледнете към оборотите и се чудите на колко оборота се сменят скоростите, най-често срещаният съвет – при спадане на оборотите под 1500 се преминава на по-ниска предавка, а над 2000 оборота – на по-висока. Дизеловите двигатели работят на по-ниски обороти от бензиновите, така че тези цифри са доста относителни и по-скоро трябва прегледате модела и двигателя на автомобила си, да се информирате от форумите и да тествате сами колата.
За да променяте скоростта на движение безпроблемно, не трябва да забравяте и съединителя!
Съединителят е предназначен за плавно преминаване от една скорост на друга. Той представлява връзката между двигателя и скоростната кутия като предава въртящия момент между тях преди да бъде натиснат педалът. На практика имаме два вала, които се регулират от съединителя.
Като всяка част и той може да се износи, повреди или счупи, затова трябва редовно да се проверява. Трудно е да се определи с точност кога е време за смяна на съединител, но според автомобилни експерти при повече градско шофиране той се износва на около 100 000 км. Тъй като съществуват различни конструкции и варианти на тази част, трудно сами ще я поправите или смените, затова е препоръчително да потърсите професионалисти. Те ще могат да определят с точност какво трябва да се направи и какъв комплект за съединител да се ползва при подмяна на ключови компоненти от съответната част.
Един от най-важните компоненти в ръчната скоростната кутия на автомобилите с предно предаване е диференциалът, наречен още разпределителна кутия. Благодарение на него задвижващите колела могат да се въртят с различни обороти без да се прекъсва механичната връзка между тях. Това е особено важно при движение в завой.
Безпроблемната работа на диференциала (разпределителната кутия) е възможна само ако използваното масло за скоростната кутия отговаря на нормата на производителя.
Макар че по-луксозните нови модели на различни марки автомобили залагат на автоматична скоростна система, феновете на ръчната смяна на скорости не намаляват. Шофьорите с опит обясняват своето пристрастие към скоростния лост с факта, че изпитват по-голямо удоволствие от шофирането и усещат по-силно връзката с автомобила и контрола над него. Но освен емоционалния аспект, нека погледнем практично на предимствата на ръчната скоростна кутия:
1. По-ниска цена
Освен ако не си купувате някоя класика или уникат на пазара, автомобилите с ръчна скоростна кутия са по-евтини от автоматиците. Също така цената за смяната на съединителя е по-ниска, отколкото при автоматите.
2. По-икономичен разход на гориво
По правило автомобилите с ръчна скоростна кутия имат по-нисък разход на гориво. В частност тези от среден и по-нисък клас.
3. По-бързо ускорение
Повечето превозни средства с механична скоростна кутия ускоряват по-бързо от своите събратя. Причината е, че при по-ниските класове автоматици самите системи не са толкова напредничави и за сметка на други удобства, забавят ускоряването.
4. По-висок контрол
Автоматиците може и да се карат по-лесно, но пък колите с механични скоростни кутии са по-предвидими и дават по-висок контрол на шофьора, тъй като той сам избира на коя предавка да кара и знае какво да очаква като мощност и тяга. При автоматиците може да се стигне до смяна на скорости в неподходящ момент.
5. По-добра проходимост в лоши условия
Колите с ръчна скоростна кутия по-лесно се справят с кал, сняг и неравни повърхности, тъй като водачът сам сменя предавките, докато колата буксува и може да тества различни варианти, за да я измъкне от съответното място на засядане. Освен това възможността за смяна на предавките предпазва от прегряване, вследствие на триене на частите в кутията.
6. Не се нуждае от загряване
За разлика от автоматичната кутия, механичната не се нуждае от загряване, за да работи нормално дори при ниски температури.
7. По-достъпен ремонт на ръчна скоростна кутия
Обслужването и ремонтирането на механична скоростна кутия е по-просто и следователно по-евтино. При ползване на подходящото масло и добавка за скоростна кутия и съединител, тя може да издържи доста дълго в добро здраве и помага да се спести гориво.
Всяка част се нуждае от поддръжка и подмяна и скоростната кутия не прави изключение. Сред най-честите проблеми, свързани с ръчната скоростна кутия, са спукване на алуминиевия корпус или на някой от валовете, зъбните колела и т.н.
За да работят изрядно компонентите, е изключително важно да ползвате правилното трансмисионно масло, което смазва отделните части, предпазвайки ги от износване при триене и от прекомерно загряване. Маслото прилепва към механичните части и създава защитен филм, който им позволява да работят с намалено триене.
Няма правило за смяна на масло/добавки в скоростната кутия, тъй като нейния живот зависи от самия автомобил и начина на шофиране.
Важно е внимателно да четете инструкциите за всеки отделен модел на предаване и да се съобразите с посоченото от производителя вид и време за смяна на масло. Повечето производители съветват да се подменя маслото на около 100 000 км, при ръчна скоростна кутия (на около всеки 7 години) . Но има ситуации които може да наложат по-скорошна смяна, като попадане на вода в кутията или промяна в цвета на маслото при проверка. И в двата случая консистенцията е компрометирана и може да увреди скоростната кутия.
Златното правило за превенция от повреди на механичната скоростна кутия включва: