Двигателите с вътрешно горене се нуждаят от охладителна течност, за да могат да работят. Температурата при процесите на работа в тях е висока и затова сипването на вода не е достатъчно, тъй като тя има свойствата да замръзва на 0 градуса по Целзий и да кипи на 100 градуса по Целзий. Най-добрата охлаждаща течност безспорно е антифризът.

Той предотвратява замръзването на течността в охладителната система, смазва отделните елементи в нея, предпазва от корозия и натрупване на котлен камък и осигурява ефективен топлообмен на двигателя. И за разлика от водата температурата на замръзване на антифриза е доста по-ниска (варира зависимост кой от видовете антифриз ползвате), а точката на кипене – по-висока.

Преди да тръгнете да купувате охладителна течност е хубаво да се запознаете с различните видове антифриз и техния състав.

Като за начало охлаждащата течност може да бъде антифриз концентрат и антифриз за директно наливане. Ако изберете първия вариант винаги трябва да го разреждате с вода. Разреждането на антифриз се извършва с дестилирана вода по съотношението, посочено на етикета на продукта, в противен случай рискувате да увредите системата на превозното средство.

Ако се чудите дали да заложите на антифриз концентрат или такъв, който не се нуждае от разреждане, то имайте предвид следното – при ниски температури по-добрият вариант е да смесвате антифриза с вода. Причината е, че по-този начин осигурявате по-висока защита от замръзване на охладителната система. Чистият антифриз замръзва на температура не много по-ниска от водата.

Как се долива антифриз през зимата?

Различните производители на продукта предоставят таблица за разреждане на антифриз концентрат за различните сезони. Най-честият вариант за студените месеци е в съотношение антифриз към дестилирана вода 1:1, което увеличава отрицателните градуси на замръзване на охлаждащата течност до към -36 градуса.

Важно! Следете внимателно указанията на продукта, тъй като при сбъркана пропорция на смесване на антифриза с вода ще намалите значително положителните свойства на охладителната течност. Макар че антифризът има необходимите съставки предотвратяващи отлагания от твърдите води, ползвайте чешмяна вода само в краен случай и разреждайте с дестилирана или омекотена вода.

син автомобилен антифриз

Видове антифриз по цвят

Към момента съществуват следните класове антифриз: G11, G12, G12 +, G12 ++, G13.

  • G11 (син антифриз) – неговата основа е от етиленгликол, разреден с дестилирана вода и различни неорганични добавки. Използва се основно при по-стари автомобили, произведени преди 1996 г. Тъй като етиленгликолът е вредно вещество, както за хората, така и за околната среда, той е забранен в много страни.
    Освен като син, клас G11 може често да бъде намерен и като жълт антифриз и зелен антифриз. Той е по-евтин от останалите видове, изисква подмяна на 2-3 години.
  • G12/ G12++ (червен антифриз)Този антифриз е по-модерен вариант на охлаждащата течност и е създаден за превозни средства, произведени след 1996 г. Основата му е от етиленгликол, а добавките в него са органични вещества, карбоксилати, силикати и др. Лесно се разпознава по червения или розов цвят. Цената на червения антифриз е по-висока от тази на синия/зеления, тъй като той е по-висок клас и подмяната му се извършва на по-голям период – 4-5 години.
  • G13 (виолетов антифриз)Продуктите, обозначени с G13, са считани за най-съвременните. Съставът им се базира на пропиленгликол или глицерин, дестилирана вода и различни висококачествени присадки (органични инхибитори на корозия), без наличие на фосфати, силикати, амини, нитрити и други вредни съставки.
    Виолетовият антифриз е най-скъпият от всички и е препоръчителен за по-новите модели автомобили и мотори (произведени след 2008 г.). В сравнение със синия/зеления и червения антифриз, той е най-малко вреден за човека и околната среда. Може да бъде открит и в розово или лилав цвят.

Какъв вид антифриз да закупите?

Видът антифриз зависи от това какъв е моделът на колата ви. По-високите цифри след буквата G са подходящи за по-нови автомобили. Самата течност се продава в прозрачни туби и можете добре да прецените консистентността ѝ. Тя не трябва да е мътна и да съдържа утайка или твърди частици. При разклащане, течността трябва да образува пяна, която изчезва сама за няколко секунди.

Имайте предвид, че не е добре да смесвате различни видове антифриз, тъй като те имат различни съставки, които в общия случай не си взаимодействат добре и ако ги миксирате, можете да постигнете обратен от желания ефект.

Разликата в класа антифриз подсказва и каква е температурата на замръзване – по-висок клас, по-висока температура на замръзване. Не разчитайте само на цвета и етикета, хубаво е и вие сами да се заемете с измерване на антифриза, за да сте сигурни в температурата му на замръзване. Уредът за измерване на антифриз (т.нар. тестер за антифриз) се нарича рефрактометър и можете да го закупите почти навсякъде и сами да извършите измерването.

Антифриз за леки автомобили

Кога се сменя антифриз и как се сменя антифриз?

Периодът на подмяна на антифриз е посочен в от производителя на охладителната система (и на двигателя). Повечето видове антифриз се сменят на 2-3 години, а оранжевият и лилавият могат да издържат до 5 години.

Сигурен знак, че се налага смяна на антифриз е промяната в цвета, която индикира изчерпване на антикорозионни добавки и предполага скорошно наличие на корозия в частите на охладителната система.

Как се източва и подменя антифриз

Най-важното нещо е да започнете подмяната/доливането на студен двигател. Ако двигателят е топъл, съществува опасност течността да изригне, тъй като тя се намира под налягане.

Следващият момент е да източите стария антифриз и да започнете с доливане на новия. В най-добрия случай, той трябва да се смеси предварително с дестилираната вода в отделен съд, за да имат време двете течности да си взаимодействат и да се миксират добре. Но ако не разполагате с такъв съд и спешно трябва да доливате антифриз, сипете от концентрата и водата в равни количества в резервоара на охладителната система.

Как да се ориентирате докъде трябва да е антифризът? Ами лесно е, на резервоара на охладителната система е посочен максимум и минимум, като разбира се течността не трябва да пада под долната граница и да надвишава горната. За да ви е спокойни особено в студените месеци, налейте антифриза до горната граница.

Внимавайте, тъй като охладителната система съдържа въздух и не е хубаво той да попада в антифриза. За да сте предотвратите това, потърсете обезвъздушаващите пробки под капака и ги отвъртете (ако имате такива) за кратко. Друг вариант е да ставите подмяната/доливането на антифриз на специалист в автосервиз, за да сте сигурни, че ще бъде извършено правилно.

Свържете се с нас

Политика за поверителност*

7 + 7 =