Какво е хидравлично мало и какъв вид течност трябва да се налива в системата отговаряща за правилната работа на волана? Накратко, това е техническа течност, които свойствата се определят на базата на функции:
Въз основа на свойствата, всяка автомобилна компания избира своя версия на хидравличната течност. Още от тук става ясно, че няма достатъчно разновидности на хидравлично масло, за които тепърва ще говорим.
Много често в автомобилните форуми има теми с въпроса: „Какво хидравлично масло е по-добре да се използва за усилвателната система?“ Въпросът е логичен, защото има голямо разнообразие от течности, които се различават както по свойства, така и по цветове. В ръководствата за експлоатация на някои автомобили е записано да се използва само оригинален продукт, но големите производители на масла предлагат заместители на хидравлично масло за кормилна уредба, като също има така наречените универсални течности за усилване на волана, които могат да се използват за допълване и смесване.
Най-простото разделение е по цвят. Има само три от тях:
Червеното обикновено се използва и за автоматична трансмисия. Следователно то се назовава или като трансмисионно, или като хидравлично. То принадлежи към семейството на Dexron от гамата на трансмисионните течности. Важно е да се обърне внимание на състава, тъй като на пазара има както минерални, така и синтетични червени масла, но за това ще поговорим малко по-надолу.
Зеленото е предназначено само за превозни средства с ръчна скоростна кутия. По принцип характеристиките на масла от един и същи цвят нямат големи разлики така че, когато купувате течност за кормилната система, на първо място, трябва да видите нейния цвят от съда наречен “резервоар за хидравлично масло”.
Друга разлика между червено и зелено хидравлично масло е, че червеното може да се смесва с друг цвят (жълт), но нито едно от тях не може да се комбинира със зелена течност. Така описаният случай означава, че не можете да направите доливане на хидравлично масло с различен цвят от зелен, ако вашият автомобил заводско излиза с подобна спецификация. Всъщност маслата са много различни едни от други по вискозитет, добавки и технология, така че преди да смесите течности, е важно внимателно да проучите техния състав и свойства. Червените масла с различна основа (минерална и синтетична) също не могат да се смесват.
За разлика от моторните масла, където има спор относно технологията, при кормилното управление такива спорове са абсолютно неподходящи, тъй като в тази система има значителен брой гумени части и уплътнения, а синтетиката действа върху тях по-агресивно, поради което животът на елементите е значително намален. Ето защо, преди да излеете този тип смазка в системата, трябва да се уверите, че неговите каучукови компоненти взаимодействат добре с него и имат специален състав.
Както вече уточнихме, трябва първо да проверите какви са изискванията за вашия автомобил, но като цяло в редки случаи се използват синтетични масла. Те са основно разработени за приложение при автоматичните трансмисии.
За по-добро разбиране на ролята на кормилната течност и какво точно трябва да сипвате в аналогичната система, ще анализираме как работи тя. Всъщност елементите в нея не са чак толкова много. Части, които намират роля тук са: кормилна уредба, помпа за усилване на волана, маркучи, хидравлична рейка и резервоар за течност.
Механизмът е сравнително прост – имаме кормилно управление, което създава налягане в системата посредством хидравличната течност и чрез свързващите тръби и маркучи към кормилната уредба. По този начин завъртането на колелата е подпомогнато до голяма степен от усилвателната система и не се изисква шофьорът да прилага особено голяма сила за да завърти волана.
До влошаване на качеството на маслото може да се стигне вследствие на резки спадове в наляганията на системата, което от своя страна може да стане заради прегряване, избор на грешен продукт, агресивно каране или друга повреда в някой елемент от системата.
Индикаторите, че е време за смяна на хидравлично масло могат да бъдат различни, но в масовия случай говорим за промяна в цвета (мътност), поява на странни звуци при завиване или изтичане на течност. Някои собственици на автомобили са на мнение, че маслото в хидравличния усилвател изобщо не може да се сменя. В действителност това не е така. По принцип повечето автомобилни производители препоръчват смяна на течността веднъж на една или две години, не е рядкост в книжката на автомобила да пише и на всеки 100 000 километра пробег.
Ако се извършва ремонт на помпата или друга част от кормилната уредба отново говорим за момент в който трябва да се извърши смяна на хидравлично масло. Употреба на масло, което е изгубило оригиналните си свойства и качества може да навреди на помпата или бобините и да доведе до преждевременно износване на закрепващите елементи. На някои коли, като Toyota Corolla, Subaru Impreza, и почти всички модели на Volkswagen няма възможност за замяна на тези закрепващи елементи. Ако те се износят, ще трябва да инсталирате нова хидравлична система.
Правилната поддръжка преминава през няколко етапа. На първо място, както вече разбрахте, трябва много внимателно да бъде подбран смазочния продукт и да не бъде комбиниран грешно спрямо изискванията на превозното средство. Ако говорим за ежедневни действия, които могат да ни предпазят от сериозен и скъп ремонт, съветът е да не карате прекалено агресивно, с резки завивания, разбира се, ако ситуацията не го изисква и да сте по-внимателни с големи дупки или неравности.
Редом до редовния въпрос “хидравлично масло цена”, при нас често постъпват и запитвания за добавка за хидравлика и какво въздействие би имала тя върху кормилната система. Всъщност на пазара има голямо разнообразие от добавки, които подобряват работата и предпазват системата, но в общи линии, целта на продукта е да смазва и създава оптимални условия за работа на серво усилвателя, да спира течове, защитава от корозия, шумове и окисляване в системата.