Всеки един двигател е изграден от сложни механизми, които са съставени от множество отделни подвижни части. Всеки един работен цикъл е свързан с множество движения, които изискват добро смазване. В противен случай елементите ще се нагреят до такава степен, че самият метал ще се разшири и ще блокира всички процеси.

Тук идва ролята на моторно масло. То позволява правилното възпроизвеждане на всички процеси в двигателя, без значение от температурата на въздуха и атмосферните условия. Също така защитава триещите се детайли, охлажда ги и намалява степента им на износване.

От друга страна, смазочната течност отговаря и за промиването и отстраняването на образувалия се нагар и стружки, които се улавят от масления филтър. Различните видове обаче се обозначават и с определени символи, които ще разгледаме в статията.

Моторните масла трябва:

  • Да почистват отделните компоненти на двигателя;
  • Да имат висока термична стабилност и устойчивост към топлинно окисление;
  • Да са точно подбрани и съвместими с уплътнителите в двигателя – да не ги разрушават;
  • Да създават здрав маслен слой, който предотвратява абразивното износване на контактуващите повърхности;
  • Да предлагат високи експлоатационни свойства за дълъг период от време;
  • Да имат гъвкави вискозни характеристики, които да позволяват оптимално смазване при студено стартиране и да предотвратява износване при високи температури;
  • Да не образуват пяна;
  • Да имат ниска изпаряемост, за да не замърсява околната среда.

Нека обаче разгледаме какво означават символите на моторното масло и да отговорим на въпроса “Какво масло да избера?”.

Двигателни масла

Какво означава етикетът SAE

Много често попадаме на въпросът “какво означават числата на маслото”, като под това хората питат за етикетът по SAE, така нареченият вискозитет на масло. Вискозитетът на маслото е една от най-важните му характеристики, от които зависи дали конкретният продукт е подходящ за дадено превозно средство през различните сезони.

Съгласно класификацията на SAE всички масла могат да се разделят на следните категории:

  • Зимни масла – подходящи са за използване в студено време, но не са пригодени за топло. Буквата “W” в името означава, че този продукт може да се използва през зимата. Цифрата пред нея винаги е кратна на 5 и указва при каква ниска температура маслото може ефективно да защити двигателя от износване по време на студен старт. Моторни масла 0W запазват своите свойства при температура -35°С. Следващото означение – 5W отговаря за температура -30°С, 10W за -25°С и т.н.
  • Летни – защитават в горещото време, но са неефективни при ниски температури. В тяхното маркиране също се използват цифри: 20, 30, 40, 50 и 60. Те обозначават кинематичния вискозитет при 100°С, а не максималната температура на околната среда, както много хора грешно предполагат.
  • Всесезонни – както се досещате, всесезонните са подходящи както в горещите, така и в студените периоди на годината. На етикета им е означена възможността за използване през зимата, минимално допустимата температура и вискозитет на маслото при максимално нагряване. В момента това са най-разпространените моторни масла:

Често срещано е мнението на шофьори, които обичат да карат бързо, че трябва да се използва вискозитет предназначен за състезателни коли. По форумите често се срещат теми със заглавие “масло 0w30 мнения”, масло 10W60 мнения”, но съветът ни е да спазвате изискванията на производителя. Ако например, колата изисква използването на моторно масло 5w40, а вие сложите 10W60, то това ще отнеме от мощността на двигателя и е възможно дори да се стигне до повреда.

Начин на производство на автомобилните масла

В зависимост от начина на производство, моторните масла се делят на:

  • Минерално масло – те се получават директно чрез дестилация от нефт. Качеството зависи от качеството на нефта и технологията на добиване.
  • Синтетично масло – получават се чрез синтез на пропан бутан. Притежават по-добър вискозитет и са по-стабилни химически, но са по-агресивни към някои уплътнения в двигателя предвид своята основа – синтетика.
  • Полусинтетично масло – произведено при смесване на синтетични и минерални масла.
  • Хидрокрек масла – това са минерални масла, подложени на хидрокрекинг, с цел подобряване на свойствата им.

избор на масло за автомобил

API стандарти на двигателните масла

S. Предназначени за бензинови двигатели. Разделя се на 4 класа:

  • SJ – препоръчват се за използване при двигатели, произведени до 2001 година.
  • SL – Подходящи за силови агрегати произведени до 2004 година. Приети от много автомобилни производители, като минимален стандарт, необходим за техническо обслужване на автомобила.
  • SM – Предназначени за двигатели, произведени до 2010 година. Отличават се с повишена ефективност на работа при ниски температури, устойчивост на окисление и образуване на утайки.
  • SN – Въведени през 2010 година. Това са автомобилни масла, осигуряващи най-висока защита на двигателя, както и максималната му ефективност. Спомагат за икономия на гориво. Предотвратяват преждевременното износване на турбокомпресора. Не предизвикват разрушаване на уплътненията и семерингите.

C. Стандарт при дизелови тежкотоварни агрегати.

  • CH-4. Въведени през 1998 година. Подходящи за двигатели, работещи с висококачествено гориво с относително съдържание на сяра под 0.5%.
  • CI-4. Представени през 2002 година. Осигуряват надеждна защита на двигателя и елементите на системата за рециркулация на отработените газове (EGR) от отлагане на сажди и преждевременно износване. Някои смазочни масла от този клас могат да бъдат означени като CI-4 PLUS.
  • CJ-4. Отличават се с повишена температурна стабилност, устойчивост към окисление, притежават увеличен експлоатационен срок.
  • CK. Създадени за защита на двигатели, произведени през 2017 година, но могат да се използват и като алтернативни при по-ранни модели.

Съществуват универсални автомобилни масла, подходящи за използване както в дизелови, така и в бензинови двигатели. Те имат двойна маркировка, например CH-4/SJ.

Оценка на ефективността според ACEA

Тенденциите при моторните масла са свързани с намаляването на вредните емисии и изгорените газове в атмосферата без това да влияе на тяхната ефективност. Това е причината да видим някои от следните означения върху тубите с масло:

  • A. След буквата има цифра, показваща екологичното ниво и вискозитет при определени условия. Категорията е разделена на три класа: A1, A3 и A5. Цифрите 1 и 5 показват, че маслото води до икономия на гориво. Останалото е сходно с класификацията на API: колкото по-голяма е цифрата, толкова са по-добри експлоатационните характеристики на продукта. Отнася се за бензинови двигатели.
  • B. Категорията съдържа масла предназначени за дизелови двигатели. Те също се делят на класове: B1 и B5 пестят гориво, а B3 и B4 са обикновени.
  • E. Продуктите, маркирани с тази буква са предназначени за тежки дизелови товарни автомобили и специална техника. Икономията на гориво се осигурява от маслата обозначени с E1, останалите са стандартни.

Икономията на гориво вече се приема за изключително важен параметър, което доведе и до ново допълнително означение – EC (Energy Conserving).

При екстремно повишаване на температурата, маслата в тази категория имат свойството да понижат своя вискозитет, което допринася за по-лесното движение на подвижните елементи в агрегата. По този начин се намалява разходът на гориво, но също така се понижава и масленият слой, което не е добра новина за по-старите двигатели или такива с по-голям пробег. Защитата при тях е приоритет пред по-ниският разход на енергия.

моторни масла

Доколко са важни препоръките на производителя?

Това, което е добро за едни двигатели, може да бъде много опасно за други. Тук идва така нареченото “избор на масло по марка автомобил”. Производителите на превозни средства провеждат собствени изпитания на смазочните материали, като по този начин ни помагат при избор на масло за автомобил.

Ако маслото премине успешно тестовете, в неговата маркировка се появява съответното обозначение, например BMW Longlife-98. Това означава, че даденото масло може да се използва при автомобили от тази марка, произведени през 1998 година и след това, за които са предвидени увеличени срокове между обслужванията. Ако обаче сте в ситуация, в която търсите моторно масло за износени двигатели (които са на повече километри), е хубаво да се консултирате със специалист за да определите най-добрата течност за конкретната ситуация.

Какво е общото при различните класификации на маслата?

Независимо от различните принципи за разделяне на видовете масла, класификациите са тясно свързани помежду си. Ако смазочното масло е означено като SH според API, то не може да принадлежи към класове A1 или A5 според ACEA, тъй като съответните изисквания за горивна ефективност навлизат по-късно, с появата на клас SJ. Ако на етикета е означено A5, значи това масло, според класификацията на API се намира не по-ниско от SJ, съответно по-големи интервали за замяна.

Смазочните материали, осигуряващи горивна ефективност означени с A1, A5, B1 и B5, обикновено притежават високотемпературен вискозитет 30 или по-нисък. Маслата с вискозитет 40 принадлежат към класове A2, A3, B2, B3, B4 и не осигуряват горивна ефективност.

Съвет от специалист

Опитът ни сочи, че когато става въпрос за избор на масло най-разумната постъпка е съветване със специалист. Не изключваме важността на това да се образовате в тази насока и да направите собствено проучване по въпроса, но понякога това пречи и при нас пристигат объркани запитвания за оптимален вискозитет, търсене на стара конкретна спецификация, която от години се препокрива от друга и дори въпроси за това колко трябва да е компресията на бензинов двигател.

Свържете се с нас

Политика за поверителност*

14 + 14 =