Без значение дали сте по-млад или по-опитен шофьор, знаете, че моторното масло намалява триенето между отделните части в двигателя, предпазвайки ги от повреждане, износване и замърсяване.
За да осигурите перфектна работа на мотора на автомобила си, трябва първо да намерите точното масло за него и редовно да проверявате дали не е време за смяна на двигателното масло.
Ще започнем с това, че всеки производител на автомобили в инструкциите си е дал подробни насоки за това какви добавки да ползвате, включително и тази какъв тип масло да наливате и колко често да правите смяна на двигателното масло.
При избор на моторно масло трябва да се съобразите с няколко неща:
*Сезонът също има значение, но като цяло моторните масла от по-висок клас се правят всесезонни, така че температурните промени да не се отразят на работата на двигателя.
Сред най-важните характеристики на моторното масло е неговият вискозитет, който има пряко отношение и към това колко често се налага доливане на масло. Вискозитетът показва каква е гъстотата на маслото при различна температура. Гъстотата при ниски температури се маркира с цифра пред буквата W на етикета (напр.: 0W, 5W, 10W, 15W), а при високи – след нея с „-“ (20,30,40, 50, 60 и т.н.). Важно е да отбележим, че по-ниският вискозитет осигурява по-малко съпротивление в мотора и той набира по-бързо мощност.
По магазините най-често можете да срещнете следните масла, разделени на база вискозитет:
Идва и един от най-често задаваните въпроси: На колко километра се сменя моторно масло? Ще се опитаме най-грубо да ви насочим, имайки предвид най-разпространените параметри по вискозитет.
Повтаряме, че в инструкциите на автомобила ви, производителят със сигурност е посочил не само какво моторно масло да вземете, но и кога трябва да извършвате доливане/смяна на масло.
Според механиците, масло се сменя веднъж годишно или на изминат пробег километри. Ето и някои насочващи цифри за това на колко километра се сменя двигателно масло:
И все пак не забравяйте, че освен пробега, трябва да вземете предвид и фактори като – терен, начин на каране, състояние на двигателя, метеорологични условия, тип автомобил и т.н. при извършване на смяна на моторно масло.
Важно! Невинаги смяната на масло е обвързана с изминати километри. Има ситуации, при които маслото започва по-рано да губи своя вискозитет и важни свойства и тогава се налага преждевременна смяна. Индикатор за подобен случай е промяната на цвета му, т.нар. почерняло масло. Това означава, че маслото вече е прекалено замърсено, а ако е и станало по-плътно, то веднага трябва да го подмените с ново.
Подмяната на масло означава източване на старото и наливане на ново. В редки случаи се налага доливане на масло – когато двигателят тече или „гълта“ масло. Това обаче е индикация за други потенциални проблеми, така че ако количеството на маслото ви намалява прогресивно, задължително го проверявайте по-често и направете обстоен преглед на автомобила.
Ако сте решили сами да подмените моторното си масло, направете следното: паркирайте автомобила си на равно място и проверете дали двигателят е студен. С придобиване на автомобила сте получили и указанията, в които пише колко масло събира двигателят ви. Цифрата зависи от кубатурата на мотора, която може да варира според модела на превозното средство.
Трябва да измъкнете масломерна щека, след което да я почистите. На нея ще забележите две черти, които показват докъде трябва да е маслото на щеката. Долната индикира минималната граница на маслото, а горната е максималната граница. Когато я поставите обратно в двигателя оптималното количество масло трябва да стига по-средата между двете черти.
А сега да обърнем внимание и на друга част, която е важна, за да се движи автомобила ви в пълна изправност, а именно поддръжката, смяна и почистване на горивен филтър.
Основната роля на тази част е да филтрира горивото, като предпазва навлизането на твърди частици и вода в двигателната система, което може да доведе до загуба на мощност на превозното средство. Експертите препоръчват смяна на горивен филтър на средно 20-30 хил. км., но понякога пробегът може да е и по-голям и да стигне до 50-60 хил. км. Това зависи най-вече от експлоатацията на автомобила, мощността и вида на двигателя.
Други причини за смяна на горивен филтър са свързани с наличието на:
За да запазите живота на тази част по-дълго, е задължително редовно почистване на горивния филтър.
Горивният филтър на дизелови двигатели е по-чувствителен към качеството на горивото и частиците, които може да го замърсят. Затова той трябва по-често да се проверява, почиства и сменя (на около 10-20 хил. км. пробег).
Смяната на горивен филтър на бензин се извършва отново според указаните инструкциите на превозното средство от производителя или според насоките на експертите за изминат пробег при нормална експлоатация на превозното средство.
Важно! При покупка на горивен филтър се съобразете с модела на автомобила си и препоръките на производителя. Нискокачествените горивни филтри се развалят по-бързо и могат да причинят сериозни проблеми на цялата двигателна и горивна система.
Екипът на Онлайн Магазин за Авточасти Original.bg Ви пожелава безаварийно и леко шофиране.