Предимствата на автоматичната скоростна кутия свързани най-вече с удобство и практичност, правят така, че по-голямата част от новите автомобили на пазара да бъдат предимно с такъв тип трансмисия. Все по-рядко е да видим автомобил с трети педал (съединител), което от своя страна води до много въпроси свързани с поддържането и справянето с евентуални проблеми при автоматичните скорости.
Преди да влезем в детайли за възможните проблеми при автоматичните предавателни кутии и как да ги поддържаме правилно е хубаво да обясним какво представляват.
АСК са с по-сложен механизъм и начин на работа (което от своя страна означава повече възможни части, които могат да се повредят), но от друга страна са много по-лесни за използване и предпочитани от шофьорите, особено в градска среда. От самото име на кутията идва да разберем, че става въпрос за скорости, които не се налага да бъдат сменяни посредством натискането на педал (съединител) и ръчното избиране на скорост посредством лост. На практика натискате педала на газта и в зависимост от оборотите в които се намирате, автомобилът сменя предавките, като по този начин предлага възможно най-комфортното придвижване.
Удобството, разбира се, има цена. Освен, че автомобилите с този тип скорости са по-скъпи, за тяхната поддръжка се изискват повече средства и внимателно следене на състоянието им. Също както при ръчните скорости, автоматичните също имат симптоми, които подсказват за състоянието на трансмисията. Нека разгледаме какви са най-честите повреди и симптомите, които подсказват, че нещо с предавателната система не е наред.
Повреди при автоматичните скорости
Автоматичните трансмисии се отличават с плавна и гладка смяна на предавките, като всякакви придърпвания, вибрации или разклащания при този процес означават, че най-вероятно нещо с кутията не е наред. В началото тези симптоми може да изглеждат безобидни, но с времето те със сигурност ще стават все по-осезаеми, като дори може да се стигне до така нареченото ритане на автоматична скоростна кутия. Ако усещате, че нещо не е както преди при смяна на скорост, най-вероятно е дошло време да закарате колата в сервиз и тя да бъде проверена. По принцип, когато АСК има повредени скорости, симптомите прогресивно се влошават.
Когато включите на “Drive” или задна скорост, колата реагира ли веднага на подадения сигнал или има забавяне? Автоматичната скоростна кутия не превключва? И двата симптома могат да сигнализират за един и същи проблем. Най-вероятно става въпрос за проблем с маслото на скоростите, чиито защитни свойства са се влошили и е станало гъсто. В този случай най-вероятно е дошло време за смяна на масло на автоматична скоростна кутия.
Ако изведнъж започнете да чувате стържене, тропане или друг звук, който не сте чували досега има вероятност да става въпрос за незначителен проблем или сигнал за нещо по-сериозно. Издаването на странни звуци е сред често срещаните симптоми при проблеми с dsg скоростна кутия
Някои шумове при трансмисията, могат да бъдат вследствие на проблеми с маслото. Ролята на тази течност е да поддържа солидно количество от подвижни елементи добре смазани, а с времето тази течност губи защитните си свойства и по този начин не възпрепятства триенето.
При шум, който подозирате, че е от скоростната кутия е хубаво да се консултирате с квалифициран механик за автоматични скоростни кутии.
От колата ви не трябва да идва миризма на изгоряло, а в такъв случай определено трябва да се притеснявате. Една от най-честите причини за подобна миризма от трансмисията идва от ниското ниво на маслото, което от своя страна води до прегряване на автоматичната скоростна кутия. Както вече отбелязахме няколко пъти – течността за скоростите играе ключова роля за правилната работа на трансмисията.
Миризмата на изгоряло може да идва поради ниско ниво на маслото или избор на грешна спецификация. Ниското ниво на маслото може да означава, че има теч, а за избора на масло винаги се консултирайте със специалист.
Усещали ли сте приплъзване на автоматичната скоростна кутия или загуба сцепление при качване на скорост? Това е сериозен проблем свързан с безопасността. Ако вашата трансмисия изпуска предавки, когато сте зад волана и трябва да ускорите по-рязко за да избегнете опасност, това е много опасно.
Компютърът на автомобила дава информация на предаването кога да превключи на дадена предавка. Той дава информация и на автомобила, кога да се подаде мощност към колелата. Ако тук нещо не работи, значи има проблем с компютъра.
Виждали ли сте ярка червена или вероятно тъмна червена течност на мястото на което паркирате или в гаража? Ако е така вероятно това е течност за автоматична скоростна кутия. Течността за трансмисията не трябва никога да изтича, това може да доведе до сериозна повреда на предавателната кутия, което от своя страна ще наложи извършването на много труден и скъп ремонт.
За разлика от моторното масло, трансмисионното не се гори с течение на времето или изминатите километри. Ако автомобилът индикира за ниско ниво на тази течност, значи има теч от някъде.
Колко сериозен проблем е течът на маслото за скоростите? Ако не направите нещо по въпроса, може да се превърне в много сериозен проблем. Това не е необходимо да се случва. Понякога течът означава много евтин ремонт – смяна на уплътнение или маркуч. Просто не забравяйте, че не трябва да неглижирате малките проблеми свързани с трансмисията, защото те скоро могат да се превърнат в големи проблеми.
Аварийният сигнал “Check Engine” дава информация за евентуален проблем в автомобила. Лампичката може да индикира за проблем в много различни системи, не само за трансмисията.
Скоростната кутия разполага с много датчици, които могат да предадат информация, когато нещо необикновено се случва с нея. Сензорите изпращат сигнал на компютъра, когато има проблем, след което светлината “Check Engine” предава информацията на водача.
Разбира се, може да става въпрос за малка повреда и е по-добре бързо да проверите откъде идва проблемът, преди нещата да са станали сериозни.
Обобщение за симптомите – не ги пренебрегвайте
Както сами научихте, много от проблемите свързани с автоматичната скоростна кутия започват, като малки и незначителни повреди. Игнорирането на посочените по-горе симптоми може да доведе до изключително скъпи ремонти. Ако желаете да спестите нерви и пари е хубаво винаги, когато имате съмнение да предоставите автомобила на специалисти, които могат успешно да диагностицират и отстранят повредата, докато е още малка.
Животът на автоматичните скорости не е безкраен. Най-често говорим за пробег между 180 – 250 хиляди километра, след което започват да се появяват различни повреди.
Интересен факт е, че повечето автомобилни производители записват в изискванията за автомобила, че маслото на автоматичните скорости не подлежи на поддръжка (смяна). Това е така, ако закупите нов автомобил и изминете с него 150 – 200 хиляди километра и след това го смените. По принцип обслужването на кутията започва след тези километри и ако закупувате кола втора употреба на над 150 хил. километра е хубаво да обслужите и скоростите.
Друга гледна точка за подобно предписание от страна на производителите е, че при евентуална повреда на АСК, стойността на оригиналните части, които трябва да подмените ще е достатъчно висока, което е добра бизнес ниша.
От тук идва изводът – маслото на автоматичната скоростна кутия трябва да се сменя.
Както вече разбрахте, първата смяна на маслото е след изминаване на 150-200 хиляди километра, като след това диапазонът се съкращава на 50 хиляди километра или три години. Специалистите също така не препоръчват да теглите или дърпате други леки или тежкотоварни автомобили, тъй като това може да доведе до сериозна повреда на кутията.
Изборът на точната спецификация на маслото за скорости е изключително важно, като някои производители, като БМВ, Мерцедес и Ауди задължават използването на оригинално масло с тяхната марка за дадени модели. Ако препоръката е само да се спази дадена спецификация, можете да закупите и масло на друг производител.
За да подобрят работата на АСК, някои шофьори използват добавки. На пазара има много марки, като можем да изброим Бардал, Кастрол, Елф, Феби и Мотул, като по-известни производители.
Добавките за автоматични скорости поддържат виcĸoзитeтa нa мacлoтo и зaпaзвaт дeбeлинaтa нa мacлeния филм. Πpeдпaзвaт oт вътрешни и външни тeчoвe oт yплътнeниятa и гapнитypитe. Зaщитaвaт също така oт oĸиcлeниe и изнocвaнe.
Ще дадем пример с добавка за скоростна кутия Бардал.
Първо кутията трябва да бъде почистена, а старото масло източено. В зависимост от целта на използването (превантивни / лечебни цели) дозировката варира. След като сложите добавката добавете и маслото, което е избрано съобразно предписанията на автомобилния производител.
Удобството да не превключвате скоростите ръчно изисква повишено внимание от страна на водачите, когато поддържат своя автомобил. Хващането на симптомите в ранен етап е особено ключов момент, ако желаем да избегнем по-скъп ремонт. До голяма степен главоболията свързани с АСК идват от маслото, като от нивото и степента до която неговите качества и свойства са запазени, зависи и животът на всички останали подвижни елементи.