Смяна на спирачна течност – на колко време се прави?

Спирачната течност се грижи за правилното функциониране на спирачната система и трябва редовно да бъде проверявана и подменяна.

Сред важните неща, които трябва да знаете при покупка и употреба на спирачна течност е, че тя е хидравлична, с по-малка плътност от водата и променя температурата и налягането си. Основната ѝ функция е свързана с прехвърляне на налягането, създавано от спирачната помпа, към останалите компоненти на спирачната система – апарати, спирачен маркуч, цилиндри, накладки.

За да бъде ефективна, спирачната течност трябва да поддържа определено налягане. Колкото по-голямо е то, толкова по-голям е натискът на течността върху останалите компоненти и силата на спиране е по-голяма. Поради свойството си да абсорбира топлина, трябва да внимавате да не се загрее и да се появи пара или мехурчета, които ще понижат налягането.

Видове спирачна течност

Класификацията на спирачни течности се извършва по критериите на ДОТ (DOT/Department of Transportation) и е ключова, за да установите каква спирачна течност да долеете или смените при нужда. Съществуват 4 основни вида:

  • ДОТ 3 – в състава ѝ има полигликол, като точката на мокро кипене е около 140 градуса по С, а тази на сухо кипене – 205 С. Абсорбираната влага за година е около 2%. Спирачна течност ДОТ 3 се ползва най-вече при по-стари превозни средства с ниска производителност.
  • ДОТ 4 – и тук основата е полигликолът; температурата на мокро кипене –155 градуса по С, а при сухото е до 230 С. Като предходния вид, тази течност абсорбира около 2% влага годишно. Спирачна течност ДОТ 4 е вариант за по-големи автомобили като джипове с по-висока производителност.
  • ДОТ 5.1 – основата в състава е от полигликоли и тя има най-високата точка на кипене (мокро – 180 С, сухо – 260 С); абсорбира 2 % влага за около една година. Тази течност се употребява най-вече за автомобили с ABS системи (антиблокиращи системи) или за състезателни автомобили.
  • DOT 5 – това единствената спирачна течност, която не е базирана на полигликоли, а на силиконова и синтетична смес. Точката ѝ на мокро кипене е 180 С, а на сухо – 260 С. Спирачна течност ДОТ 5 не абсорбира влага и предпазва доста ефективно цялата система от корозия.

ДОТ 5 не може да се смесва с останалите гликолови продукти и е по-скъп от тях. Употребата му е по-рядка и трябва изрично да бъде упоменато в инструкциите на превозното средство. Прилага се при автомобили с много висока производителност; с антиблокиращи спирачни системи и при повечето състезателни коли.

Как да изберете спирачна течност

След като описахме различните видове спирачна течност стигаме до важния въпрос, който всеки шофьор си е задавал поне веднъж, а именно: „Каква спирачна течност да долея/налея“?

Задължително четете и следвайте инструкциите на производителя на вашето превозно средство, тъй като той със сигурност е посочил вида течност за съответния модел. Отношение към избора ви имат и фактори като това колко старо е превозното средство, какъв е размерът му, има ли AБС система и т.н. При първата смяна е хубаво да се консултирате със специалист, който може лесно да ви насочи към конкретен продукт.

Цената за смяна на спирачна течност варира от цифрата след ДОТ. Колкото по-висока е тя, толкова по-скъпа е услугата. Цената на спирачна течност е съвсем по джоба ви и рядко надвишава 30/40 лв.

Смяната става сравнително бързо, като по-специфична е смяната на спирачна течност с АБС система. При нея се ползва специфичен диагностичен тестер за придвижване на клапаните на АБС модула и да се осъществи размяната.

Задължително при подмяна на флуида се прави тест, за да се види дали няма течове, да се провери обезвъздушаването на клапаните и да се тества как автомобила реагира на подновената течност.

Кога се налага смяна на спирачна течност?

Спирачната течност има негативното свойство да абсорбира вода и ако съдържанието ѝ се качи над 3% флуидът спира да работи добре, тъй като се намалява точката на кипене. Ако консистенцията в казанчето за спирачна течност е компрометирана (влязла е вода или пък течността се е смесила с друга), се налага незабавна смяна.

При авария в системата в резултат на изтичане на спирачна течност от казанчето за спирачна течност, спирачния маркуч или проблем със спирачната помпа, съответния елемент се подменя, а с него се слага и чисто нова спирачна течност.

Друг проблем, който налага моментална подмяна на спирачната течност е, ако се забележи корозия в спирачната система. Тя може да възникне в резултат на ръждясали елементи, които не се движат добре и блокират.

Подмяна на спирачна течност се прави обичайно на всеки 2 години. Не дръжте прекалено стар флуид в превозното си средство. В случай, че сте си закупили автомобил на старо, веднага проверете спирачната течност и при нужда я сменете.

Как да поддържате в изправност спирачната система

И не на последно място, ето няколко съвета, които ще ви помогнат да поддържате в пълна изправност спирачната система:

  • Превенция от прегряване – често срещан проблем, особено в жегите, е прегряването на спирачките. То може да бъде в резултат на неправилно поставени накладки. Следете да няма голям луфт между накладките и спирачния диск, което да попречи на способността за спиране. Ако пък е прекалено малък, рискувате голямо триене и деформация на компонентите.
  • Превенция от чупене/блокаж/пукане на елементите в спирачната система – начинът ви на шофиране има пряк отражение върху състоянието на всички хидравлични системи в превозното средство. Желателно е да намалявате скоростта преди спиране чрез преминаване на по-ниска предавка, за да омекотите спирането.
  • Превенция от корозия на частите – компонентите в спирачната система са податливи на корозия и затова се нуждаят от правилната добавка за спирачна система. Важно да ползвате точната смазка, спирачна течност и почистващи препарати, описани от производителя на автомобила.
  • Състояние на спирачната течност – количеството и качеството на спирачната течност за изключително важни, за да работят ефективно спирачките. Тази добавка за спирачната система трябва да се подменя на две години, за да сте сигурни, няма повече влага и други вредни елементи в нея.
  • Обезвъздушаване на АБС система – за да работи безупречно вашата антиблокираща спирачна система, трябва да тя да бъде напълно обезвъздушена.

Екипът на Онлайн Магазин за Авточасти Original.bg Ви пожелава безаварийно и леко шофиране.

Свържете се с нас