Двигателите с вътрешно горене се нуждаят от охладителна течност, за да могат да работят. Температурата при процесите на работа в тях е висока и затова сипването на вода не е достатъчно, тъй като тя има свойствата да замръзва на 0 градуса по Целзий и да кипи на 100 градуса по Целзий. Най-добрата охлаждаща течност безспорно е антифризът.
Той предотвратява замръзването на течността в охладителната система, смазва отделните елементи в нея, предпазва от корозия и натрупване на котлен камък и осигурява ефективен топлообмен на двигателя. И за разлика от водата температурата на замръзване на антифриза е доста по-ниска (варира зависимост кой от видовете антифриз ползвате), а точката на кипене – по-висока.
Преди да тръгнете да купувате охладителна течност е хубаво да се запознаете с различните видове антифриз и техния състав.
Като за начало охлаждащата течност може да бъде антифриз концентрат и антифриз за директно наливане. Ако изберете първия вариант винаги трябва да го разреждате с вода. Разреждането на антифриз се извършва с дестилирана вода по съотношението, посочено на етикета на продукта, в противен случай рискувате да увредите системата на превозното средство.
Ако се чудите дали да заложите на антифриз концентрат или такъв, който не се нуждае от разреждане, то имайте предвид следното – при ниски температури по-добрият вариант е да смесвате антифриза с вода. Причината е, че по-този начин осигурявате по-висока защита от замръзване на охладителната система. Чистият антифриз замръзва на температура не много по-ниска от водата.
Различните производители на продукта предоставят таблица за разреждане на антифриз концентрат за различните сезони. Най-честият вариант за студените месеци е в съотношение антифриз към дестилирана вода 1:1, което увеличава отрицателните градуси на замръзване на охлаждащата течност до към -36 градуса.
Важно! Следете внимателно указанията на продукта, тъй като при сбъркана пропорция на смесване на антифриза с вода ще намалите значително положителните свойства на охладителната течност. Макар че антифризът има необходимите съставки предотвратяващи отлагания от твърдите води, ползвайте чешмяна вода само в краен случай и разреждайте с дестилирана или омекотена вода.
Към момента съществуват следните класове антифриз: G11, G12, G12 +, G12 ++, G13.
Видът антифриз зависи от това какъв е моделът на колата ви. По-високите цифри след буквата G са подходящи за по-нови автомобили. Самата течност се продава в прозрачни туби и можете добре да прецените консистентността ѝ. Тя не трябва да е мътна и да съдържа утайка или твърди частици. При разклащане, течността трябва да образува пяна, която изчезва сама за няколко секунди.
Имайте предвид, че не е добре да смесвате различни видове антифриз, тъй като те имат различни съставки, които в общия случай не си взаимодействат добре и ако ги миксирате, можете да постигнете обратен от желания ефект.
Разликата в класа антифриз подсказва и каква е температурата на замръзване – по-висок клас, по-висока температура на замръзване. Не разчитайте само на цвета и етикета, хубаво е и вие сами да се заемете с измерване на антифриза, за да сте сигурни в температурата му на замръзване. Уредът за измерване на антифриз (т.нар. тестер за антифриз) се нарича рефрактометър и можете да го закупите почти навсякъде и сами да извършите измерването.
Периодът на подмяна на антифриз е посочен в от производителя на охладителната система (и на двигателя). Повечето видове антифриз се сменят на 2-3 години, а оранжевият и лилавият могат да издържат до 5 години.
Сигурен знак, че се налага смяна на антифриз е промяната в цвета, която индикира изчерпване на антикорозионни добавки и предполага скорошно наличие на корозия в частите на охладителната система.
Най-важното нещо е да започнете подмяната/доливането на студен двигател. Ако двигателят е топъл, съществува опасност течността да изригне, тъй като тя се намира под налягане.
Следващият момент е да източите стария антифриз и да започнете с доливане на новия. В най-добрия случай, той трябва да се смеси предварително с дестилираната вода в отделен съд, за да имат време двете течности да си взаимодействат и да се миксират добре. Но ако не разполагате с такъв съд и спешно трябва да доливате антифриз, сипете от концентрата и водата в равни количества в резервоара на охладителната система.
Как да се ориентирате докъде трябва да е антифризът? Ами лесно е, на резервоара на охладителната система е посочен максимум и минимум, като разбира се течността не трябва да пада под долната граница и да надвишава горната. За да ви е спокойни особено в студените месеци, налейте антифриза до горната граница.
Внимавайте, тъй като охладителната система съдържа въздух и не е хубаво той да попада в антифриза. За да сте предотвратите това, потърсете обезвъздушаващите пробки под капака и ги отвъртете (ако имате такива) за кратко. Друг вариант е да ставите подмяната/доливането на антифриз на специалист в автосервиз, за да сте сигурни, че ще бъде извършено правилно.