Всеки един двигател е изграден от сложни механизми, които са съставени от множество отделни подвижни части. Всеки един работен цикъл е свързан с множество движения, които изискват добро смазване. В противен случай елементите ще се нагреят до такава степен, че самият метал ще се разшири и ще блокира всички процеси.
Тук идва ролята на моторно масло. То позволява правилното възпроизвеждане на всички процеси в двигателя, без значение от температурата на въздуха и атмосферните условия. Също така защитава триещите се детайли, охлажда ги и намалява степента им на износване.
От друга страна, смазочната течност отговаря и за промиването и отстраняването на образувалия се нагар и стружки, които се улавят от масления филтър. Различните видове обаче се обозначават и с определени символи, които ще разгледаме в статията.
Нека обаче разгледаме какво означават символите на моторното масло и да отговорим на въпроса “Какво масло да избера?”.
Много често попадаме на въпросът “какво означават числата на маслото”, като под това хората питат за етикетът по SAE, така нареченият вискозитет на масло. Вискозитетът на маслото е една от най-важните му характеристики, от които зависи дали конкретният продукт е подходящ за дадено превозно средство през различните сезони.
Съгласно класификацията на SAE всички масла могат да се разделят на следните категории:
Често срещано е мнението на шофьори, които обичат да карат бързо, че трябва да се използва вискозитет предназначен за състезателни коли. По форумите често се срещат теми със заглавие “масло 0w30 мнения”, масло 10W60 мнения”, но съветът ни е да спазвате изискванията на производителя. Ако например, колата изисква използването на моторно масло 5w40, а вие сложите 10W60, то това ще отнеме от мощността на двигателя и е възможно дори да се стигне до повреда.
В зависимост от начина на производство, моторните масла се делят на:
S. Предназначени за бензинови двигатели. Разделя се на 4 класа:
C. Стандарт при дизелови тежкотоварни агрегати.
Съществуват универсални автомобилни масла, подходящи за използване както в дизелови, така и в бензинови двигатели. Те имат двойна маркировка, например CH-4/SJ.
Тенденциите при моторните масла са свързани с намаляването на вредните емисии и изгорените газове в атмосферата без това да влияе на тяхната ефективност. Това е причината да видим някои от следните означения върху тубите с масло:
Икономията на гориво вече се приема за изключително важен параметър, което доведе и до ново допълнително означение – EC (Energy Conserving).
При екстремно повишаване на температурата, маслата в тази категория имат свойството да понижат своя вискозитет, което допринася за по-лесното движение на подвижните елементи в агрегата. По този начин се намалява разходът на гориво, но също така се понижава и масленият слой, което не е добра новина за по-старите двигатели или такива с по-голям пробег. Защитата при тях е приоритет пред по-ниският разход на енергия.
Това, което е добро за едни двигатели, може да бъде много опасно за други. Тук идва така нареченото “избор на масло по марка автомобил”. Производителите на превозни средства провеждат собствени изпитания на смазочните материали, като по този начин ни помагат при избор на масло за автомобил.
Ако маслото премине успешно тестовете, в неговата маркировка се появява съответното обозначение, например BMW Longlife-98. Това означава, че даденото масло може да се използва при автомобили от тази марка, произведени през 1998 година и след това, за които са предвидени увеличени срокове между обслужванията. Ако обаче сте в ситуация, в която търсите моторно масло за износени двигатели (които са на повече километри), е хубаво да се консултирате със специалист за да определите най-добрата течност за конкретната ситуация.
Независимо от различните принципи за разделяне на видовете масла, класификациите са тясно свързани помежду си. Ако смазочното масло е означено като SH според API, то не може да принадлежи към класове A1 или A5 според ACEA, тъй като съответните изисквания за горивна ефективност навлизат по-късно, с появата на клас SJ. Ако на етикета е означено A5, значи това масло, според класификацията на API се намира не по-ниско от SJ, съответно по-големи интервали за замяна.
Смазочните материали, осигуряващи горивна ефективност означени с A1, A5, B1 и B5, обикновено притежават високотемпературен вискозитет 30 или по-нисък. Маслата с вискозитет 40 принадлежат към класове A2, A3, B2, B3, B4 и не осигуряват горивна ефективност.
Опитът ни сочи, че когато става въпрос за избор на масло най-разумната постъпка е съветване със специалист. Не изключваме важността на това да се образовате в тази насока и да направите собствено проучване по въпроса, но понякога това пречи и при нас пристигат объркани запитвания за оптимален вискозитет, търсене на стара конкретна спецификация, която от години се препокрива от друга и дори въпроси за това колко трябва да е компресията на бензинов двигател.