Автомобилите са неизменна част от нашия живот и ежедневие. Съвсем логично почти всичко около тях е свързано с много митове, което може да обърка новите водачи. Как да отсеем фактите и да разпознаваме правилния от грешния съвет? Темата е дълга, но в настоящата статия ще се спрем на моторните масла и по-конкретно, какви са заблудите, в които дори много от опитните шофьори вярват.
Моторното масло е сред основните съставки за правилната работа на един автомобил. Освен, че се грижи за смазването на редица ключови компоненти, то също така ги предпазва и позволява животът им да бъде значително по-дълъг.
На пазара има изключително много моторни масла с различно приложение. Някои масла са подходящи за дизелови автомобили (масла за дизел), други за коли с бензинови двигатели (бензинови масла). Разликата от гледна точка вида на горивото понякога е изключително малка и в някои случаи позволява използването на едно масло, независимо от вида агрегат.
Най-важно обаче е да се придържаме към предписанията на производителя, а ако колата е на повече километри и години в даден момент можем да се посъветваме със специалист в сферата за промяна на вискозитета.
Както виждате разбиранията за маслото понякога не са най-точната наука. Важно е обаче да отсеете фактите и да не се доверявате на съвети тип “каквото и масло да сложа колата си върви без проблем”. Проблемите могат да дойдат след време, а в някои ситуации дори не се налага да чакате много. Нека разгледаме някои грешни схващания, които могат в дългосрочен план да ви костват много пари, време и нерви.
Митовете около това на колко километра се сменя моторното масло, така нареченото “време за обслужване” са наистина много. Не е изключено да сте чували съвети – “маслото се сменя на 10 000 километра, на 12 000 километра” и т.н. Истината е, че обслужването много зависи от автомобила и вида на маслото (синтетично, полусинтетично или минерално). Повечето по-нови коли дори изискват смяна на маслото над 12 – 15 хиляди километра.
Споменатите 10 хиляди километра пробег се считаха за еталон, за това кога трябва да се направи обслужване, но редом с автомобилите и самите смазващи течности се развиха страшно много, което позволява изминаването на по-голям пробег преди смяна.
Заключение: Придържайте се към предписанията на производителя. Ако разполагате с автомобил от по-висок клас или по-нов като година на производство, то изчакайте неговата индикация за обслужване. Няма точен брой километри, който да е еднакво приложим при всички превозни средства – не се доверявайте на съвети с изтекъл срок на годност.
Също често срещан мит е, че синтетичните масла износват по-бързо уплътненията и съответно се стига до теч на масло. Повод за подобно твърдение идва от разликата в синтетични и минерални масла. Няма доказателства, че синтетичните масла износват уплътнения, но това което е сигурно е, че техните молекули са много по-малки – предпоставка за теч дори при малки цепнатини или пукнатини.
На практика синтетичните масла няма да увеличат износването на ключови компоненти, но ако имате проблеми с уплътненията от преди това със синтетичното масло те ще станат явни. Базираните на петрол масла са с по-големи молекули, което може да прикрие за известно време подобен проблем, но не и да го предотврати.
Заключение: Синтетичните масла не нараняват по-фините елементи в двигателната система. Те просто могат да покажат ако имате вече съществуващ проблем от този характер, който е в начален етап.
Наскоро в специално подготвената от нас статия за символите и числата на моторните масла, разяснихме основните спецификации на моторните масла, като обърнахме внимание и на вискозитета. С риск да се повторим ще отделим няколко реда и тук.
Така нареченият етикет по SAE се състои от цифрови показатели, разделени от английската буква W между тях. Точно това “W” и неговото интерпретиране е причина за голяма част от объркванията. Някои шофьори го разшифроват като “weight” (тегло от англ. език), но истината е, че то идва от Winter (зима от англ. език).
В този ред на мисли трябва само да знаете, че цифрата преди W (която винаги е кратна на 5) показва при колко ниска температура маслото може ефективно да защити двигателя от износване по време на студен старт. Като започнем от 0W – 35°С, минем през 5W – 30°С, 10W – 25°С и т.н.
При другото число – това след W се представя кинематичния вискозитет при 100°С, а не максимално допустимата температура на околната среда, както се твърди в много форуми.
Най-масовите вискозитети на пазара са:
Заключение: Вискозитетът на маслото показва неговите работни възможности при ниски температури и кинематичния вискозитет при 100°С. Буквата “W” означава Winter (зима), а не Weight (тегло).
Противно на нашите наблюдения на пазара се оказа, че все пак съществува колебание сред шофьорите дали трябва да подменят масления филтър при всяка смяна на маслото. Дългогодишният ни опит показва, че когато дойде време за ново масло, клиентите в повечето случаи търсят и пълен комплект филтри (маслен, въздушен, горивен, купе).
Разбира се, смяна на всички филтри на кратки диапазони от време не е необходима. Ако бързо навъртате километрите за следващо обслужване можете дори да се “разминете” само със смяна на масления филтър. Наше проучване обаче показва, че все пак има неяснота сред шофьорите дали и тази смяна все пак е наложителна.
Краткият отговор е да. Работата на масления филтър, а също така на всеки един филтър, е да не пропуска дадени частици да достигат до двигателя. С времето съвсем естествено те се натрупват в него и може да се стигне до ситуация в която той да се запуши или да изпусне.
Заключение: Не пестете от маслен филтър. При всяка смяна на маслото сменяйте поне и масления филтър.