Дори не толкова добре запознатите с устройството на автомобила и частите му, знаят предназначението на акумулатора (батерията). Неприятното чувство, когато в студена утрин колата не може да запали, определено е често срещано по нашите географски ширини, като в такъв момент, често се сблъскваме за първи път с въпроси, като – как да изберем акумулатор? Как да направим избор на акумулатор сами?

Стартови батерии

Всички конвенционални автомобили, лекотоварни и тежкотоварни превозни средства са снабдени със стартови акумулатори, които имат пусков (стартов) ток. На простия въпрос – какъв акумулатор ми трябва? – има и също толкова семпъл отговор – стартов. Някои от по-новите коли, от по-висок клас разполагат и с тягови батерии, които отговарят за захранването на дадени системи, но ако изпитвате затруднение или невъзможност да стартирате автомобила, то тогава говорим за проблем със стартовата батерия.

Волтаж

Един от най-лесните параметри за определяне е волтажът – акумулаторни батерии 12V са с подходящо напрежение за захранване на електрическата система на автомобилите.

Как да изберем акумулатор по капацитет и размери?

След като уточнихме два от параметрите, които няма как да объркате, е ред да влезем в детайли за капацитета (ампер часовете) и размерите на батериите, които често се бъркат и водят до допълнителни усложнения и главоболия за водачите.

Капацитетът е електрическия заряд, който акумулаторът може да отдаде от напълно заредено до напълно изтощено състояние. Мерната единица за капацитет на акумулатор са амперчасове, Ач, Ah и е сред най-често използваните при избор на акумулатор.

Ако например вземем един акумулатор 100Ah и го свържем към консуматор, който употребява 5 A (ампера) ток, то времето, което батерията ще може да осигурява ток е точно 20 часа (100 / 5 = 20). Ако времето е 12 часа, при консумация от 5 А, то капацитетът на батерията е 5 х 12 = 60 Ah. Ако същият акумулатор (60 Ач) бъде свързан към консуматор, който е с консумация от 10 А, то батерията ще може успешно да го захранва в продължение на 6 часа.

какъв акумулатор

За да не объркате капацитета на батерията е хубаво да проверите в книжката на автомобила или да погледнете старата батерия. Все пак препоръчваме избор на акумулатор по марка автомобил, защото много често се случва старата батерия да не е с точния капацитет, което от своя страна да е довело до по-краткия живот на захранващия компонент.

Капацитетът и размерите са пряко свързани, защото една батерия от 45 Ah е значително по-малка от батерия с капацитет от 80 Ah. По-специфичното при размерите идва от вида автомобил – европейски, азиатски, американски, като дори понякога и отделните производители имат леки разлики. Често при нас постъпват запитвания от сорта на “акумулатор 60ah цена”, “акумулатор 44ah цена”, “акумулатори 74ah цени” на които за да дадем правилна цена се налага да получим и допълнителна информация за автомобила.

Ако решите сами да измерите старата батерия или пространството предназначено за монтаж (което силно не препоръчваме), е много важно да внимавате в точното определяне на дължината, ширината и височината, като вземете под внимание и най-малките детайли на батерията. Практиката ни показва, че в някои случаи, буквално заради няколко милиметра дадена батерия не пасва и трябва да бъде подменена.

При клемите също има разделение на европейски, азиатски и американски. При някои модели има разлики, но в общи линии:

Европейски тип: плюсовата клема е с диаметър 19.5 мм, а минусовата – 17.9 мм.

Азиатски тип: плюсовата клема е с диаметър 14.7 мм, а на минусовата – 13.01 мм

Американски тип: от предната страна на акумулатора (с етикета) излизат плюсовата и минусовата шпилки с резба.

Също така има два типа разположение на клемите – десен (+) и ляв (+). Определянето на полюса става, като застанете с лице към акумулатора (така че да виждате етикета), ако плюсът е от дясната страна, това е десен (+).

Стартов ток

Много е важно да изберете акумулатор, който може да осигури достатъчен стартов ток за вашия двигател. Когато говорим за акумулатори за дизел (дизелов двигател), то определено трябва да имаме предвид, че те изискват по-голям стартов ток. Ако акумулаторът не може да осигури достатъчно висок стартов ток, няма да можете да запалите или ще имате трудности с паленето и животът на акумулатора ще бъде съкратен значително.

За да се определи точната батерия е нужна повече информация от “какъв акумулатор за 2.0 дизел”. Ако решите да се допитате до специалист, бъдете готови да го информирате за марка, модел, година на производство, вид двигател, кубатура и конски сили на превозното средство.

акумулатор за дизел

Видове акумулаторни батерии

Най-често срещаните стартови акумулатори са оловно-киселинните. При състезателни автомобили може да се срещнат и литиево-йонни батерии, но това е скъпо и авангардно решение, което със сигурност не влиза в графа “масова употреба и приложение”.

При оловно-киселинните обаче има различни видове акумулаторни батерии:

Wet Cell – това са акумулатори с течен електролит, делящи се на два типа – обслужваеми и необслужваеми. В първия случай можете да допълните електролитната течност при необходимост, а във втория – акумулаторът е капсулован и доливане не е възможно. Обслужваемите батерии е почти невъзможно да бъдат срещнати на пазара вече, но не се безпокойте, вашият автомобил е по-сигурен с необслужваем акумулатор.

Гелови – при този тип акумулатори за коли електролитът е под формата на гел. Счита се за по-безопасна и надеждна технология, като основно се използват при по-нови модели автомобили и такива при които акумулаторът се намира в купето на колата. Специфичното при тях е, че при зареждане трябва да се внимава да не се прекали с напрежението, защото лесно могат да бъдат повредени.

AGM – най-новата технология при оловно-киселинните акумулатори, при която като разделител между плочите се използва стъклена вата, която попива електролита и едновременно позволява постоянен контакт с плочите и в същото време не позволява разплискване. Това прави този тип акумулатори много устойчиви на вибрации, като подобно на геловите, също намират предназначение при по-нови модели или такива с по-големи изисквания от гледна точка на ел. захранване.

Видове акумулаторни батерии според продължителност на живота им

Редица фактори са отговорни за продължителността на живота на един акумулатор. Сред тях са – начин на използване, начин на поддръжка и зареждане, температура и други. Практиката ни е сблъскала с най-различни феномени, като понякога дори батерия от най-висок клас може да бъде буквално унищожена след няколко месеца на експлоатация.

Правилната експлоатация е изключително важна, независимо за какъв акумулатор говорим. Някои батерии се нуждаят от определена температура на съхранение, когато не се използват дълго време, като също така трябва да се следи и нивото на заряда им.

По-долу сме дали ориентировъчни граници за живота на различните батерии, като както сами разбрахте, при неправилна поддръжка тези показатели могат сериозно да се различават от реалността.

  • Стартови: 3-24 месеца
  • Морски: 1-6 години
  • AGM с дълбок цикъл: 2-5 години
  • За голф колички: 2-5 години
  • Гелови с дълбок цикъл: 2-5 години
  • Дълбок цикъл: 4-8 години
  • Rolls-Surrette premium с дълбок цикъл: 7-15 години
  • Промишлени с дълбок цикъл (Crown and Rolls 4KS серии): 10-20+ години
  • Телефонни („плаващи” или с малка натовареност): 2-20 години. Обичайно те имат специално предназначение за „плаващо обслужване” (т.е. работят с малка натовареност, на празен ход), но често на пазара се явяват като с „дълбок цикъл “. Те могат да се различават в значителна степен в зависимост от „възрастта”, употребата, поддръжката и типа.
  • NiFe (алкални): 5-35 години
  • NiCad: 1-20 години

Има ли смисъл да прибягваме до акумулатори “втора ръка”, в опит да осигурим възможно най-бюджетно решение?

Темата за акумулатори втора ръка, е табу в днешно време и изглежда по-скоро като отдавна забравена, но решихме да отделим няколко реда и за нея.

Намирането на “читава” батерия втора употреба е истинско предизвикателство. Буквално трябва да говорим за перфектна ситуация, при която след покупка на нов акумулатор, предишният собственик получава сериозна повреда на автомобила и решава да го продаде на части или е объркал своята батерия (след, като не е използвал нашите инструкции за консултация със специалист) и недобросъвестни търговци му отказват подмяна. Сами разбирате, че подобна ситуация е освен много сложна за пресъздаване и много трудна за потвърждаване. Как някой би ви доказал всичко това? – няма такъв начин. Вероятността батерията да е била използвана по-дълго време, от автомобил за който не е предназначена или да е претърпяла други неблагоприятни събития, които са я повредили и са намалили сериозно живота ѝ е повече от реална.

Ако закупувате акумулатори втора ръка, то нека е от човек, на когото наистина имате голямо доверие.

Свържете се с нас

Политика за поверителност*

5 + 11 =